previous image button
next image button
close fullscreen container

VNĪ: uzsākta rokādes ceļu izbūve uz Latvijas – Baltkrievijas robežas ap Riču ezeru

20.03.2025
 title_alt_img

Uzsākta rokādes ceļu izbūve ap Riču ezeru, kas ir viens no noslēdzošajiem infrastruktūras izbūves posmiem  uz Latvijas – Baltkrievijas robežas. Rokādes ceļi savienos jau izbūvētos robežas infrastruktūras posmus, nodrošinot nepārtrauktu robežsargu kustību, operatīvu reaģēšanu un robežas kontroli, informē būvdarbu pasūtītājs – VAS “Valsts nekustamie īpašumi” valdes locekle Jeļena Gavrilova.

Darbus veiks būvuzņēmējs SIA “Latvijas autoceļu uzturētājs” pērn ar VNĪ noslēgtā līguma ietvaros. Būvdarbus plānots pabeigt šī gada laikā. Tie ļaus robežsargiem operatīvi pārvietoties gar ūdenstilpnes krastu, tā efektīvi reaģēt uz iespējamajiem pārkāpumiem – neatļautu cilvēku vai preču iekļūšanu Latvijā.

“Esam gandarīti paveikto robežas infrastruktūras izbūvē, jo tas ļaus valsts robežsardzei nodrošināt iespēju efektīvāk kontrolēt valsts robežu, savlaicīgi identificējot valsts robežas nelikumīgas šķērsošanas gadījumus un citus pārkāpumus. Vienlaikus jāsaprot, ka efektīva robežas aizsardzība ir daudzpakāpju risinājumu kopums, kur bez izbūvētā žoga, infrastruktūras un robežsargiem liela nozīme ir tehnoloģiskiem un militāriem risinājumiem, pie kuriem strādā citas iesaistītās puses,” norāda Jeļena Gavrilova.

Latvijas – Baltkrievijas robežas robežas žoga izbūves darbi 145 km garumā VNĪ vadībā noslēdzās pagājušā gada jūlijā – 2023. gadā izbūvēts sauszemes posmos (112 km), 2024. gadā tika pabeigta žoga izbūve atlikušajā posmā gar publiskajiem ūdeņiem. Patlaban VNĪ vadībā turpinās nepieciešamās infrastruktūras izbūve divos noslēdzošajos posmos, kur nav paredzēts robežas žogs – posmā ar Riču ezeru un Daugavas posmā, kur jau izbūvēti un nodoti ekspluatācijā 6 novērošanas torņi un to pievadceļi – šeit vēl plānota patruļtakas izbūve 16,7 km garumā un pieci tilti, lai nodrošinātu robežsargu kustību pāri upītēm, strautiem un gravām.

Uzticoties VNĪ pieredzei un zināšanām 2021. gada rudenī tika noteikts, ka VNĪ vada, īsteno un uzrauga ārējās robežas ar Baltkrieviju infrastruktūras izbūvi, kur žoga izbūve tika pabeigta 2024. gada jūlijā. Vienlaikus 2023. gada vasarā VNĪ saņēma uzdevumu vadīt, īstenot un uzraudzīt arī ES ārējās austrumu robežas žoga un infrastruktūras izbūvi 283,6 km garumā ar Krieviju. Patlaban aktīvi turpinās darbi Latvijas – Krievijas robežas žoga izbūvē – šobrīd izbūvēti aptuveni 250 km robežas žoga. Atlicis izbūvēt aptuveni 28 km žoga īpaši sarežģītās, grūti piekļūstamās zonās, kas saskaņā ar Ministru kabineta rīkojumā noteikto tiks izbūvēti līdz oktobra beigām. Paralēli SIA “Igate” veic iepriekš izbūvētā robežas žoga defektu novēršanu.

Austrumu robežas stiprināšanā ir iesaistītas vairākas organizācijas. VNĪ atbildība ir būvniecības procesa vadīšana un organizēšana, tostarp būvnieku atrašana konkursā, par nepieciešamo zemes gabalu atsavināšanu ir atbildīga Nodrošinājuma valsts aģentūra, faktisko atmežošanu veic VAS “Latvijas valsts meži”, savukārt Latvijas valsts radio un televīzijas centrs ir atbildīgs par tehnoloģisko risinājumu ieviešanu, kā arī notiek sadarbība ar robežas un infrastruktūras lietotāju – Valsts robežsardzi un Iekšlietu ministriju.

Robežas un infrastruktūras izbūves projekta īstenošanu uzrauga Ārējās robežas infrastruktūras izbūves uzraudzības komiteja, kuras sastāvā ir pārstāvji no Aizsardzības ministrijas, Iekšlietu ministrijas, Ārlietu ministrijas, Ekonomikas ministrijas, Satiksmes ministrijas, Zemkopības ministrijas, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas, Valsts robežsardzes, Nodrošinājuma valsts aģentūras, VAS “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs”, VAS “Valsts nekustamie īpašumi”, AS “Latvijas Valsts meži”, Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūras un Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem.